宿谷睦夫訳 加藤方寅著「新日本人論」 “New Japanology” by Dr. Michinobu Kato |
translator: Mutsuo Shukuya auditor: Bruce Wyman supervisor: Boye Lafayette De Mente |
(Y) Qualities of Speaking Japanese (each of them) (9) The Copycat-Farmer and Egalitarian Syndrome Since Japanese people are not good at being independent from their society, they tend to determine their way of life or their various relationships to their society to which they belong, not by themselves, but through their assessment of the situation in which they place themselves. Maybe this can help explain why most Japanese companies have gone on expanding their business without any fixed principle, because of their concern about what others’ opinions will be. That is why the Japanese are criticized as being copycat farmers. That is to say, you are able to see through the following: “Daddy! We had also better plant tomatoes, seeing that our neighbors are doing so this year”. Maybe this can also help you see why have a sense of shame rather than a sense of guilt. It is said that Japanese people have a sense of equality to the utmost. This can help you see why they are denounced as copycat farmers or why they are severely jealous of other’s success. They can seldom bear not standing on an equal footing with their neighbors. On the contrary, they wish not only to make themselves and their neighbors equal, but also would like to be a little bit superior to neighbors. This can also help you see why their behavior is similar to that of animals. That is to say, it is typical of animal behavior that they wish to make themselves a little bit superior to others (if possible, they wish to win the top status in the groups to which they belong). As soon as someone becomes a boss in their group, jealousy enters into the hearts of most of them. It is said that most Japanese people are severely jealous of other’s success. Jealousy is, of course, a common feeling which everybody in any country of the world has. But in the case of Japanese, it is a pervasive phenomenon that even scholars, who ought to have a lot of sense and to be intellectual, are severely affected by jealousy. In European and American societies most scholars admire the achievements of others for its intrinsic value, even if they privately dislike the individual; otherwise they themselves would be despised sooner or later. But most scholars in Japan do not always acknowledge the work of others if they privately dislike them or if they belong to other factions. This can also help you see why Japanese people’s most splendid achievements become popular overseas before being recognized in Japan. Because Japanese usually have an analog style of thinking, they never prefer to separate themselves from others as Europeans and Americans do. |
第 6章 日本人の特性・各論 第 9節 隣百姓の原理と根強い平等意識 日本人は自我の確立が脆弱ですから、自分の生き方、あるいは、世間に対するいろいろな対応を自分の意志で決めるというよりも他人の目を意識しながら、周囲の状況に従って決める傾向が大です。日本の多くの企業が、隣がすれば是非うちもというわけで右顧左眄しながら無定見に経営規模の拡大を続けたのも、この文脈で理解されるものです。 日本人が隣百姓と言われる所以です。つまり、「父ちゃん!隣では今年はトマトを植えるとよ!家でもトマトを植えんといかんよ」といった具合です。 この構図は、日本人の罪の意識が神の目ではなく、人の目に対するものであるのと同類・同根のものです。 また、日本人は極めて平等意識が強いと言われます。これも、この「隣百姓の原理」と次に論じる「強い嫉妬心」に由来すると言ってもよいものです。日本人は隣と同じでないと気が済まないわけです。 ところが、日本人は隣と同じであることを希求すると同時に、隣より僅かでも上位でありたいと願っています。これは「隣百姓の原理」に動物次元のメカニズムが加わるためと言ってよいと思われます。小集団の中で少しでも上位(出来れば集団のボスの座)を目指す動物の原理が、ここでは同時に働いているというわけです。ここでもし、集団のボスの座に着けず他人がその位置に着くことがわかると、その人に起こって来るのが嫉妬心です。日本人は異常に嫉妬心が強いと言われます。自我の確立が脆弱な日本人は、他人のことが極端に気になるわけです。他人のことが気になり、また他人よりも少しでも上位でありたいということですから、もし、他人が自分より何か余分のものを持っていると、妬む心が猛然と起こって来ます。嫉妬心はどこの国にも共通するものです。しかし、日本人の場合、理性的且知的と思われている学者のような人でも、その嫉妬心に左右されてしまうところに特色があるといってもいいでしょう。欧米社会であれば、たとえ嫌いな学者の研究であっても、もしその成果が価値あるものであれば正しく評価するでしょう。もしそうしなければ、後々その人は他の学者から非難されることになるでしょうから。しかし、日本の場合、自分の嫌いな学者や派閥の違う人の研究はどんなに素晴らしい研究であっても、それ相応の評価を与えない場合が多いのです。日本の素晴らしい研究成果は最初、海外から国民に知らされることが多いことからも判然としております。これは欧米人のように自分は自分、他人は他人と画然と区別(デジタル)できないアナログ思考の為せる業です。 |
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