宿谷睦夫訳 加藤方寅著「新日本人論」
“New Japanology”  by Dr. Michinobu Kato

translator: Mutsuo Shukuya
auditor: Bruce Wyman
supervisor: Boye Lafayette De Mente


(Y) Qualities of Speaking Japanese (each of them)
(4) Japanese people tend to pursue only money and sexual pleasure:
the principles of their behavior are similar to those of animals.


Japanese people are not good at thinking rationally. This means that the principles of their behavior resemble those of animals more than those of European and American people. So, it is reasonable to think that Japanese people tend to pursue only money and sexual pleasure: those who are not rational tend to do things by instinct.
I have heard of a woman who married and then quickly divorced, saying angrily that Japanese men regard a woman as a body consisting of only the eyes, nose and genitals.
It is also typical of the phenomena shown above that not a few Japanese men go on sex tours without being ashamed. As the sense of guilt for Japanese people is rather a sense of shame before the eyes of other people, they never have a sense of guilt when they behave shamelessly in front of strangers.
Japanese women also have the same sense as men. You can often watch Japanese women applying make-up in the trains on the way to their office. This makes it clear that they also have no sense of guilt before the eyes of people from groups to which they do not belong.
That the principles of Japanese behavior are similar to those of animals means that they tend to pursue what is concrete rather than to have interest in what is abstract. That is to say, only money is truly significant for Japanese people.
On the other hand, Dr. Tsunoda discusses how Japanese sexual life can be related to the emotion influenced by the activities of their left-brain through his research into the physiological brain mechanism. So, I also think that Japanese emotion regarding sexual life seems to be related with the original feelings of Japanese people themselves as he suggests us through his research.
My wife showed me the article, Amayo-no-Shinasadame in the book, Genji Monogatari by Murasaki-Shikibu(?-1014-?) in order to make it clear that Japanese people have had the tendency to pursue sexual pleasure for at least a thousand years.
A high-placed Court official, Tono-chujyo, tells the hero of the story, Hikaru-Genji, about the women with whom he has lived while the two are spending a night in the palace during the rainy season.. Anyway, I think that the background of the relations between men and women in this story suggests to us true passionate love which has come from the original feelings of Japanese people.
As noted by Dr. Tsunoda, I think that Japanese feelings about sex might also be different from others on some other points. Japanese tend to pursue sexual pleasure with their original deep emotion at the expense of independence from their society. Japanese people should try to broaden their consciousness of where they belong beyond what they already possess, in order to behave rationally and to avoid behavior depending upon the principles of animals. Japanese people must desire to have a consciousness as citizens of earth first.

第 6章 日本人の特性・各論
第 4節 金と女
日本人の行動原理が動物のそれに近い



日本人が理論(あるいは理性)に弱いということは、日本人の行動原理が欧米人のそれと比べて動物の行動原理に近いことを意味します。このことから「金と女」という日本人の特性がよく理解できます。人間に理性が無ければ本能剥き出しになります。ある日本人男性と結婚して離婚した英国人女性が「日本人の男は女性を生殖器に目鼻がついたものとしか考えていない」と言って憤慨していたという話を聞いたことがあります。臆面もなく集団で売春ツアーに出かけるのは「旅の恥は掻き捨て」と「女性を性の対象としか見ない」という日本人男性の特性によるものと言えます。日本人にとって、恥も罪も自分の所属する集団の人の目に対してだけですから、自分に関係のない場所での所謂破廉恥な行為は恥にも罪にもならないわけです。これは男性だけではありません。日本人の女性も同じことです。職場へ行くまでの電車の中で平気で化粧をしている女性を見かけます。これも、恥も罪も自分の所属する集団の人の目だけであることをはっきりさせています。
日本人の行動原理が動物のそれに近いということは、理念とか理想とかという抽象的なものよりも、具体的、即物的なものを求めるということです。つまり、日本人にとって金こそ命ということになるわけです。
ところで、角田氏は、日本人の脳の生理機能の研究から、日本人の性の営みが言語脳と結びついた情緒と関わっている可能性を指摘しておられます。その予見のように、日本人の性の情感は、極めて深い日本人の情緒と結びついている可能性があるようです。
家内は、日本人の女好きの例として、源氏物語の「雨夜の品定め」をあげていました。光源氏に頭中将らが梅雨の夜の宮中で、つれづれに自分が関わった女の善し悪しなどの話をするわけですが、千年の昔から日本人の女好きは変わらない例としてあげておりました。
ところで、源氏物語で語られる男女の関わりの背景には、日本人独特の情緒纏綿たる性(エロス)の影が彷彿しているように思われます。角田氏の示唆を踏まえて考えれば、日本人の性の営みには欧米人のそれと比較して情感の上で何か質的な違いがあるかもしれません。日本人は自我の確立の脆弱さと引き換えに、深い情緒のある性の営みを享受しているのかもしれません。しかし、日本人が動物的行動原理から脱却して、理性的な行動が取れるようにするためには、自分の所属意識を変革し、より広い地域を自分の所属集団と考えるようにすべきでしょう。日本人には、先ず始めに地球市民という意識が求めれているのではないでしょうか。



宿谷睦夫訳 加藤方寅著「新日本人論」
“New Japanology”  by Dr. Michinobu Kato


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